مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

دی اتانول آمین

کشورسازنده: ایران

بسته بندی: بشکه 230 کیلویی

درصد خلوص: در دو گرید 98.5% و 85%

دسته بندی:

توضیحات

دی اتانول آمین (Diethanolamine) با فرمول شیمیایی C4H11NO2 که به اختصار DEA نمایش داده می شود، یک جامد سفید رنگ در دمای اتاق است اما تمایل آن به جذب آب باعث می گردد که اغلب بی رنگ باشد و به صورت مایعی ویسکوز وجود داشته باشد. این ماده یک آمین نوع دوم است و مانند سایر آمین ها، به عنوان یک باز ضعیف عمل می کند و در پالایشگاه های گازی جهت شیرین سازی گاز طبیعی کاربرد دارد. DEA به عنوان سورفکتانت و بازدارنده خوردگی مورد استفاده قرار می گیرد. 

ظرف حاوی دی اتانول آمین

در این مقاله به شرح خصوصیات، روش تهیه و کاربرد این ماده می پردازیم و خطرات آن را بررسی می کنیم.

خرید دی اتانول آمین

استعلام قیمت دی اتانول آمین از طریق تماس با کارشناسان واحد فروش شرکت مبتکر اندیشان امکان پذیر می باشد. همکاران ما آماده پاسخگویی به شما مشتریان عزیز و ثبت سفارش های شما هستند.

خصوصیات شیمیایی و فیزیکی

این مایع بی رنگ روغنی بوی خفیف و مشابه آمونیاک دارد. در جدول بخشی از خصوصیات آن به اختصار آورده شده است:

وزن مولکولی 105.137 گرم بر مول
نقطه جوش 516.4 درجه فارنهایت در فشار 760 میلی متر جیوه
نقطه ذوب 82 درجه ی فارنهایت
حلالیت در آب امتزاج پذیر می باشد
چگالی 1.095 در دمای 82.4 درجه فارنهایت
ویسکوزیته  351.9 سانتی پویز در دمای 30 درجه ی سانتی گراد

DEA اشتعال پذیر نبوده و از آب چگال تر است.

روش تولید دی اتانول آمین

این ماده زمانی حاصل می شود که آمونیاک با اتیلن اکساید واکنش بدهد. در نتیجه این واکنش، مونو اتانول آمین و دی اتانول آمین نیز تشکیل می شوند. دی اتانول آمین به گروه الکل و آمین های شیمیایی تعلق دارد. در فرم الکلی، این ترکیب هیدروسکوپی عمل می کند به این معنی که جاذب رطوبت هوا خواهد بود و با اتر ها واکنش می دهد. اما در فرم آمینی خود، به صورت آلکالین است و در واکنش با اسید، تشکیل صابون و نمک می دهد. 

کاربرد

دی اتانول آمین در صنایع متعددی مورد استفاده قرار می گیرد. در این قسمت به شرح برخی از این کاربرد ها می پردازیم.

صنعتی

در مصارف صنعتی این ماده معمولا به صورت خالص و با غلظت 99% یا به صورت محلول آبی با غلظت های گوناگون مورد استفاده قرار میگیرد .به طور عمده از آن در صنایع کشاورزی برای ساخت آفت کش ها و به خصوص علف کش هایی مانند گلی فسفات (glyphosphate) استفاده می کنند. DEA در تولید مواد شوینده و پاک کننده ها نیز کاربرد دارد. همچنین در نقش یک جذب کننده موجب حذف سولفید هیدروژن و دی اکسید کربن از گاز طبیعی می گردد و بازدانده خوردگی نیز می باشد.

کاربرد دی اتانول آمین در شوینده ها

این ماده با دارا بودن خاصیت قلیایی خفیفی که دارد چربی ها را از بین برده و موجب تمیزی بیشتر لباس ها می شود و در خشکشویی ها نیز کاربرد فراوانی دارد. همچنین در مواد شوینده با چربی ها، اسید های چرب و روغن ها واکنش می دهد و موجب پایدار شدن فوم ها، امولسیون ها و ویسکوزتر شدن شامپو ها و لوازم آرایشی می گردد. در ساخت رنگ ها، کاغذ، سفید کنندگی پشم و ابریشم نیز از این ماده استفاده می شود.

شیرین کردن گاز (GAS SWEETENING)

MEA و DEA با کربن دی اکسید در دمای محیط ترکیب می شوند و وقتی در معرض دمای بالا قرار می گیرند گاز اسید و آمین (به منظور استفاده مجدد در این واکنش) تولید می کنند. در جریان سنتز گاز متانول آمین برای تصفیه گاز مورد استفاده قرار می گیرد و آمونیاک، هیدروژن و کربن مونواکسید تولید می کند. اولین آلاینده ای که طی این فرایند حذف می شود، کربن دی اکسید است. طی واکنش های بعدی که توسط دی متانول آمین در تصفیه طبیعی گاز در پالایشگاه صورت می گیرد، آلاینده هایی که حذف می شوند شامل کربن دی اکسید و هیدروژن سولفید می باشند.

نساجی

در فرآیند نساجی کاربرد محصول فوق به عنوان واکنش حد واسط برای آماده سازی روکش های نخی بادوام و نرم کننده ها می باشد. چون مقدار آلکالین در صابون های آمینی کم است، این صابون ها برای پاک کردن ابریشم و پشم مورد استفاده قرار می گیرند. DEA و TEAدر ساخت رنگ مصنوع ابریشمی نیز به کار می روند.

خشک شویی

خاصیت آبدوستی EA ها باعث می شود تا در خشک شویی کاربرد عمده ای داشته باشند. نمک های اتانول آمین خواص ضد الکتریسیته و ضد زنگ دارند و به همین علت در زمینه نرم کنندگی منسوجات نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

فلز کاری

وجود اسید عامل اصلی خوردگی سطح فلزات به خصوص در حضور رطوبت است. به منظور جلوگیری از خوردگی، EA ها اغلب به عنوان خنثی کننده اجزای اسیدی در اسپری های روان کننده به کار می روند.

دی اتانول آمین در تهیه مواد آرایشی و بهداشتی

اسیدهای چرب با دی اتانول آمین خنثی می شوند و به خصوص تری اتانول آمین برای امولسیون های روغن در آب امولسیفایر های بسیار مناسبی هستند. ساختار کرمی و کف کردن شامپوها و لوازم آرایشی به دلیل DEA موجود در آنهاست که در واقع جز مواد معمول تشکیل دهنده این مواد می باشد. یکی از مشتقات دی اتانول آمین کوکو آمید یا روغن نارگیل است که در شوینده ها از آن استفاده می شود. همچنین DEA ماده اولیه در تولید مورفولین نیز می باشد. 

کاربرد دی اتانول آمین

جدول فوق به شرح مهمترین موارد استفاده از DEA در آمریکا می پردازد.

MSDS و اطلاعات ایمنی

کار و تماس با DEA همراه با مخاطراتی نیز می باشد. تا کنون هیچ گزارشی دال بر سرطان زا بودن این ماده در انسان گزارش نشده است. از علائم تماس با آن می توان به سوزش و تحریک چشم، پوست، بینی و گلو اشاره کرد. همچنین امکان بروز علائمی نظیر تنگی نفس، سردرد، سرفه کردن، درد شکم و خس خس کردن سینه نیز وجود دارد. لازم به ذکر است که قبل از استفاده، MSDS دی اتانول آمین مطالعه گردد.

شرایط نگهداری

برای جلوگیری از تغییر رنگ، و نگه داری از DEA در مدت طولانی تر و با ثبات رنگی بیشتر، توصیه می شود این محلول را در محیطی هوازی نگهداری نمایید.

بازار جهانی دی اتانول آمین

رشد پیوسته و مداوم تقاضای گلی فسفات در صنعت کشاورزی با توجه به خواص منحصر به فرد خود در جهت حذف گیاه های هرز که تهدیدی برای محصولات تجاری محسوب می شوند، رشد بازار دی تانول آمین را افزایش داده است. تقاضای DEA در فرم محلول به عنوان پاک کننده موتور محرک بازار آن است. توسعه پتروشیمی ها در صنعت گاز و نفت که در آن ها این ماده به عنوان حلال جداکننده ی کربن دی اکسید و سولفید هیدورژن از جریان گاز طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد نیز محرکی برای بازار DEA  تبدیل شده است. آمریکای شمالی پیشتاز مصرف DEA است که با فاصله اندک از منطقه آسیا پاسفیک جلوتر است. چین بزرگترین مصرف کننده DEA در منطقه آسیا است. نرخ رشد بازار داد و ستد این ماده در منطقه آسیا بسیار بالاست. انتظار میرود که این بازار تا سال 2023 شاهد رشدی 4.8 درصدی باشد.

جمع بندی 

دی اتانول آمین عضوی از اتانول آمین ها است که دارای یک جایگزین N-هیدروکسی اتیل است و به عنوان یک حلال تصفیه کننده گاز ترش شناخته می شود. DEA این مزیت را دارد که به ازای هر حجم محلول در گردش، گاز اسیدی بیشتری را جذب می کند، بنابراین باعث صرفه جویی در انرژی می شود. همچنین محصولات غیر احیا کننده با COS و CS2 را تشکیل نمی دهد. مزیت دیگر این ماده این است که معمولاً کمتر از MEA خورنده است.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دی اتانول آمین”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها