مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

تصفیه گاز طبیعی توسط دی اتانول آمین

تصفیه گاز طبیعی توسط دی اتانول آمین

در مقیاس صنعتی فرآیندهای مختلفی برای جذب گازهای اسیدی با اتانول آمین ها وجوددارد. به عنوان مثال قابلیت انحلال در آب دی اتانول آمین باعث شده تا به طور وسیعی در تصفیه گاز طبیعی مورد استفاده قرار بگیرد. کربن دی اکسید و هیدروژن سولفید دو آلاینده ای هستند که توسط این کاربرد دی اتانول آمین در فرآیند پالایش و تصفیه گاز مورد استفاده قرار می گیرند. این روش به فرآیند DEA – S.N.P.A معروف است و توسط انجمن ملی نفت فرانسه توسعه یافت. این فرآیند در حال حاضر به خوبی پذیرفته شده است و در مواردی که درصد بالایی از گازهای اسیدی، فشار بالا و ناخالصی هایی مثل COS باشد، مناسبترین روش تشخیص داده شده است. وجود این ناخالصی ها هیچگونه اثری روی محلول دی اتانول آمین نمی گذارد. غلظت محلول دی اتانول آمین برای تصفیه گازهای پالایشگاهی ۱۰-۲۵% و برای تصفیه گاز طبیعی ۲۵-۳۰% است.  

مراحل تصفیه گاز طبیعی توسط دی اتانول آمین

گازهای اسیدی از قسمت پایین وارد برج جذب می گردند و از بالا آمین تمیز به صورت جریان متقابل وارد برج می شود. گازهای اسیدی از قبیل دی  اکسید کربن و سولفید هیدروژن ضمن تماس با محول آمین پس از نفوذ در فاز مایع واکنش شیمیایی انجام داده و از توده گاز خارج می گردند و بدین ترتیب توده گاز ضمن عبور از برج جذب تصفیه می گردد. محلول آمین خروجی از پایین برج که گازهای اسیدی را در خود حل کرده است، ضمن گرم شدن در مبدل های حرارتی وارد برج تفکیک می گردد. در واحدهای شیرین سازی در فشارهای بالا، قبل از برج تفکیک معمولاً از یک ظرف تبخیر ناگهانی جهت جدا کردن هیدروکربن های حل شده در آمین استفاده می شود. در برج تفکیک با استفاده از بخار و حرارت، واکنش معکوس انجام می گیرد و محلول آمین، دی اکسید کربن و سولفید هیدروژن را از دست می دهد.

محلول پس از خنک شدن در مبدل های حرارتی مجدداً وارد برج جذب می شود و این سیکل به همین شکل تکرار می‌شود. فرآیند جذب بر اساس واکنش اسید، باز و تولید نمک با پیوندهای ضعیف می‌باشد. واکنش شیمیایی دی اتانول آمین با CS2 و COS محصولاتی تولید می کند که در برج احیاء قابل برگشت می باشند و از این نظر نسبت به مونو اتانول آمین ارجحیت دارد. از این رو، ترکیباتی نظیر CS2 و COS بدون آنکه موجب هدر رفتن دی اتانول آمین شوند از سیستم خارج می گردند و به همین دلیل هیچ نیازی به استفاده از دستگاه Reclaimer نمی باشد.

فشار بخار دی اتانول آمین به مراتب پایین تر از مونو اتانول آمین می باشد و هدر رفتن آن معمولاً بین 25% تا 50% پوند به ازاء هر میلیون فوت مکعب گاز استاندارد می باشد. بدلیل پایین تر بودن گرمای واکنش و میزان جریان آمین در گردش (و بالا بودن غلظت)، حدود 20 % در مصرف سوخت یک واحد دی اتانول آمین نسبت به یک واحد مونو اتانول آمین در شرایط مساوی صرفه جویی می شود. این مزایا باعث گردیده است که از سال 1971 به بعد از حلال دی اتانول آمین در سطح گسترده ای در صنعت شیرین سازی گازهای ترش استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها