مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

تری کلرو اتیلن

کشور سازنده: آساهی ژاپن

بسته بندی: بشکه 300 کیلویی

درصد خلوص: 99%

دسته بندی:

توضیحات

تری کلرو اتیلن (TCE) یک ماده آلی غیر قابل اشتعال، بدون رنگ و فرار است که به طور طبیعی یافت نمی شود و باید با واکنش های شیمیایی آن را تهیه کرد. خشکشویی های تجاری از این ماده به عنوان پاک کننده لک استفاده می کنند و یکی دیگر از کاربردهای آن نقش حلال در از بین بردن چربی است. به این ترتیب، در مواد شوینده مورد استفاده قرار می گیرد. 

فروش تری کلرو اتیلن

خرید تری کلرو اتیلن با بهترین قیمت به همراه برگه آنالیز محصول در شرکت مبتکر اندیشان. همکاران واحد فروش ما آماده پاسخ گویی و ثبت سفارش شما مشتریان گرامی می باشند.

خصوصیات فیزیکی و شیمیایی

این ماده پایدار، نقطه جوش پایینی دارد و بویی مشابه کلروفرم می دهد. حتی در صورت وجود رطوبت نیز برای فلزات معمولی خاصیت خورندگی ندارد.

ساختار ساختار شیمیایی تری کلرو اتیلن
فرمول شیمیایی C2HCl3
دانسیته 1.463 g/mL 
نقطه اشتعال

90 °C 

دمای نگهداری

 2-8 °C 

نقطه ذوب

 -86 °C 

نقطه جوش

87 °C

 

تری کلرو اتیلن غیر قابل اشتعال است و به میزان کمی در آب حل می شود.

کاربردهای تری کلرو اتیلن

TCE در بسیاری از صنایع از جمله چسب ها، پاک کننده های رنگ و لکه برها مورد استفاده قرار می گیرد. TCE به طور گسترده توسط صنعت به عنوان چربی زدای فلزات استفاده می شود. این ماده به دلیل خاصیت تمیز کنندگی و اشتعال پذیری کم بسیار ارزشمند است. 

تری کلرو متیلن تمیز کننده و لکه بر خوبی برای فلزات است

TCE ضعیف باعث شل شدن عضلات شکم در طول بیهوشی می شود. اما باید همراه با شل کننده عضلات اسکلتی استفاده شود تا بتوان از آن در عمل های جراحی استفاده کرد.

تری کلرو اتیلن همچنین به عنوان یک واسطه فرآیند شیمیایی در تولید فلوروشیمیایی و پلی وینیل کلراید (PVC) استفاده می شود. این ماده برای تمیز کردن محفظه های اکسیژن مایع و هیدروژن نیز به کار می رود. 

در سال 1999 کاربردهای این ماده به سه دسته نقسیم می شد:

  •  54% به عنوان واسطه شیمیایی
  •  42% در چربی زدایی و تمیز کردن فلزات
  •  4% کاربردهای متفرقه

تری کلرو اتیلن در تمیز کردن فلزات چربی زدایی کاملتر و چندین برابر سریعتر از پاک کننده های قلیایی دارد.

بازار جهانی

انتظار می رود افزایش استفاده از تری کلرو اتیلن در مبردهای هیدروفلوئوروکربن ها، چربی زداها و حلال های لکه بر عامل مهمی برای تقویت این بازار بین سال‌های 2022 تا 2028، باشد.

بازار منطقه ای TCE عبارت است از:

  • آمریکای شمالی (ایالات متحده، کانادا و مکزیک)
  • اروپا (آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، روسیه و ترکیه و …)
  • آسیا و اقیانوسیه (چین، ژاپن، کره، هند، استرالیا، اندونزی، تایلند، فیلیپین، مالزی و ویتنام)
  • آمریکای جنوبی (برزیل، آرژانتین، کلمبیا و …)
  • خاورمیانه و آفریقا (عربستان سعودی، امارات، مصر، نیجریه و آفریقای جنوبی)

آسیا بزرگترین مصرف کننده تری کلرو اتیلن در جهان است و بیش از نیمی از سهم بازار TCE را به خود اختصاص داده است که حدود 151 کیلو تن است. از طرفی، چین بزرگترین تولید کننده مبرد هیدرو فلوئوروکربن و تولید کننده خودرو است که به رشد این بازار در آسیا شدت می دهد.

به دلیل مقررات تصویب شده، مصرف آمریکای شمالی و اروپا کاهش یافته است.

به عنوان مثال، در اروپا، تری کلرو اتیلن در دسته مواد سرطان زا قرار گرفت و در سال 2016 مصرف آن ممنوع شد، به همین دلیل، به نظر می رسد بازار اروپا رشد رو به کاهشی داشته باشد.

انتظار می رود بازار خاورمیانه و آفریقا توسط کشورهای حوزه خلیج فارس مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی هدایت شود. 

به دلیل وضعیت بد اقتصادی و سیاسی، احتمالا بازار این ماده در آفریقا رشد کمی داشته باشد.

MSDS و اطلاعات ایمنی

تماس با ترکیبات قیایی قوی باعث تجزیه این ماده و تولید دی کلرواستیلن می شود که بسیار سمی و قابل اشتعال است. این ماده واکنش شدیدی با فلزات فعال؛ پودرها یا براده های آلومینیوم، باریم، لیتیوم، سدیم، منیزیم و تیتانیوم می دهد و در حضور هیدروکلریک اسید رقیق نیز واکنش شدیدی با آلومینیوم اتفاق می افتد.

تری کلرو اتیلن، به دلیل تماس با فلز داغ یا تابش UV تجزیه حرارتی می شود و محصولات خطرناکی از جمله گاز کلر و کلرید هیدروژن تشکیل می دهد.

خطرات تری کلرو اتیلن

قرار گرفتن طولانی مدت یا مکرر در معرض TCE باعث سرطان کلیه می شود. بر اساس برخی شواهد ممکن است این ماده با افزایش خطر ابتلا به لنفوم غیر هوچکین و احتمالاً سرطان کبد نیز مرتبط باشد.

استنشاق بخارات تری کلرو اتیلن در انسان باعث بروز سردرد، سرگیجه، خواب آلودگی، خستگی و اختلالات بینایی می شود. 

ظرف حاوی تری کلرو اتیلن

علائم مسمومیت ناشی از مصرف خوراکی تری کلرو اتیلن تهوع، استفراغ، اسهال و مشکلات معده است. با این وجود، احتمال بروز چنین مسمویتی چندان زیاد نیست.

وقتی این ماده را بر حیوانات آزمایشگاهی آزمایش کردند شواهدی از سرطان زا بودن آن مشاهده شد. مسمومیت با نوع خوراکی این ماده باعث بروز سرطان کبد شد و استنشاق آن سرطان ریه و خون را بوجود آورد.

جمع بندی

تری کلرو اتیلن که ماده آلی و فراری است به دلیل نقطه جوش بالا و غیر قابل اشتعال بودن، در بسیاری از صنایع از جمله مواد شوینده و لکه بر ها مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده در هوشبری کاربرد دارد اما باید به خطرات ناشی از آن نیز توجه داشت. بر اساس آزمایشاتی که بر روی موش های آزمایشگاهی انجام شده است مسمومیت با نوع خوراکی این ماده باعث بروز سرطان کبد شد و استنشاق آن سرطان ریه و خون را بوجود آورده است. بنابراین، این ماده در دسته مواد سرطان زا طبقه بندی می شود و همین موضوع باعث کاهش بازار فروش آن در بسیاری از کشور ها شده است. هنگام کار با این ماده از تجهیزات ایمنی استفاده کنید و محفظه حاوی آن را از حرارت و ترکیبات ناسازگار دور نگه دارید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “تری کلرو اتیلن”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها