مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

تری اتانول آمین

کشور سازنده: ایران – پتروشیمی شازند

بسته بندی: بشکه 230 کیلویی

درصد خلوص: 85%

دسته بندی:

توضیحات

تری اتانول آمین یا ترولامین یا TEA یک آمین نوع سوم با فرمول شیمیایی C6H15NO3 دارای یک بنیان آمین و سه بنیان الکل است. ماده ایست آلی و متعلق به گروه هیدروکربن های اکسیژن دار و نیتروژن دار می باشد. محصول جانبی دو ماده سمی به نام اتیلن اکساید و آمونیاک می باشد و در دسته آمین آلکیل های واسطه قرار دارد و برای تشکیل نمک ها و صابون ها با اسید ها وارد واکنش می ­شود. TEA یک الکل، آبدوست است و می تواند استریزه شود. به علت دارا بودن هر دو گروه عاملی الکلی و آمینی در بسیاری از واکنش ­ها مورد استفاده قرار می­ گیرد. از ترکیبات پرکاربرد و شناخته شده این ماده به تری اتانول آمین لوریل اتر سولفات و تری اتانول آمین اتر سولفات می توان اشاره کرد.

قیمت تری اتانول آمین 

جهت خرید تری اتانول آمین و استعلام قیمت با کارشناسان ما در واحد فروش شرکت مبتکر اندیشان تماس حاصل نمایید. همکاران ما آماده پاسخگویی و ثبت سفارشات شما مشتریان گرامی می باشند.

فروش تری اتانول آمین

مشخصات فنی تری اتانول آمین

وزن مولکولی
149.16 گرم بر لیتر
نقطه جوش 335.4°C
نطقه ذوب 20.5°C
چگالی 1.13 در دمای 68 درجه فارنهایت
امتزاج پذیری آب، اتانول، استون و متانول
حلالیت کلروفرم
حلالیت در آب 100 میلی گرم بر میلی لیتر
شکل پایدار جامد کریستالی، مایع ویسکوز بی رنگ
بو بوی ملایم آمونیاک

تولید تری اتانول آمین

این آمین همانند سایر آمین ها از واکنش بین اتیلن اکساید و آمونیاک به دست می آید. البته شتاب واکنش در حضور آب بیشتر خواهد بود. در فرآیند های معمول، واکنش در فاز مایع انجام می گیرد و فشار راکتور نیز به اندازه کافی بالاست تا از تبخیر آمونیاک و اتیلن در دمای واکنش جلوگیری به عمل بیاید. در پروسه های متداول، غلظت آمونیاک در آب باید بین 50 تا 100 درصد باشد. همچنین فشار عملیاتی تا 16 مگاپاسکال و دمای راکتور نیز باید تا 150 درجه سانتی گراد باشد.

ترکیب  اتیلن اکساید و آمونیاک طبق  واکنش زیرمنجر به تولید مونو اتانول آمین می­گردد:

C2H4O + NH3 → H2NCH2CH2OH

DEA و TEAنیز طی واکنش های زیر حاصل می­شوند: 

C2H4O + H2NCH2CH2OH → HN(CH2CH2OH)2

C2H4O + HN(CH2CH2OH)2 → N(CH2CH2OH)3

سالانه 300 میلیون کیلوگرم اتانول آمین طی این واکنش ها تولید می­شود.

شکل سه بعدی تری اتانول آمین

کاربرد تری اتانول آمین

شیرین کردن گاز (GAS SWEETENING)

مونو اتانول آمین و دی اتانول آمین با کربن دی اکسید در دمای محیط ترکیب می شوند و وقتی در معرض دمای بالا قرار می گیرند گاز اسید و آمین (به منظور استفاده مجدد در این واکنش) تولید می کنند. در جریان سنتز گاز متانول آمین برای تصفیه گاز مورد استفاده قرار می گیرد و آمونیاک، هیدروژن و کربن مونواکسید تولید میکند. اولین آلاینده ای که طی این فرایند حذف می شود، کربن دی اکسید است. طی واکنش های بعدی که توسط دی متانول آمین در تصفیه طبیعی گاز در پالایشگاه صورت میگیرد، آلاینده هایی که حذف می شوند شامل کربن دی اکسید و هیدروژن سولفید می باشند.

نساجی

درفرآیند نساجی کاربرد اتانول آمین ها به عنوان واکنش حد واسط برای آماده سازی روکش های نخی بادوام و نرم کننده ها می باشد. چون مقدار آلکالین در صابون های آمینی کم است، این صابون ها برای پاک کردن ابریشم و پشم مورد استفاده قرار می گیرند. DEA و TEA  در ساخت رنگ مصنوع ابریشمی نیز به کار می روند.

خشک شویی

خاصیت آبدوستی اتانول آمین ها باعث می شود تا در خشک شویی کاربرد عمده ای داشته باشند. نمک های اتانول آمین خواص ضد الکتریسیته و ضد زنگ دارند و به همین علت در زمینه نرم کنندگی منسوجات نیز کاربرد دارند.

فلز کاری

وجود اسید عامل اصلی خوردگی سطح فلزات به خصوص در حضور رطوبت است. به منظور جلوگیری از خوردگی، اتانول آمین ها اغلب به عنوان خنثی کننده اجزای اسیدی در اسپری های روان کننده به کار می روند.

مواد آرایشی و بهداشتی

اسیدهای چرب با اتانول آمین خنثی می شوند. به خصوص TEA برای امولسیون های روغن در آب امولسیفایرهای بسیار مناسبی هستند. ساختار کرمی و کف کردن شامپوها و لوازم آرایشی به دلیل دی اتانول آمین موجود در آنهاست که در واقع جز مواد معمول تشکیل دهنده این مواد می باشد. یکی از مشتقات دی اتانول آمین کوکو آمید دی اتانول آمین یا روغن نارگیل است که در شوینده ها از آن استفاده می شود. همچنین دی اتانول آمین ماده اولیه در تولید مورفولین نیز می باشد.

صنایع غذایی

در سال  1999سازمان غذا و دارو کشور آمریکا، اجازه استفاده از TEA را در موارد زیر به صنایع داد:

  • به عنوان عامل چسپندگی در ساخت مواد بسته بندی صنایع غذایی
  • تنظیم کننده PH در صنعت کاغذ

سایر کاربرد ها

  • کاربرد ویژه در مواد شیمیایی کشاورزی
  • استفاده در صنعت رنگ و پولیش
  • حلال در صنایع شیمیایی

اثرات تری اتانول آمین بر روی انسان

پوست

این ترکیب شیمیایی در غلظت­ های کمتر از 5% اثر قابل توجهی بر روی پوست ندارد، اما در غلطت های بالاتر از 5% موجب تحریک و ملتهب شدن پوست می شود.

چشم

در صورت تماس با چشم موجب التهاب و قرمزی می­ شود که شستن با آب فراوان برای کم کردن اثرات آن توصیه شده است.

سرطان

طبق تحقیقاتی که در زمینه اثر TEA بر روی ابتلای انسان به سرطان صورت گرفته است، محققان به این نتیجه دست یافته ­اند که این ماده اثر مستقیمی بر افزایش میزان سرطان در انسان ندارد.

اقدامات اولیه در هنگام آلودگی با تری اتانول آمین

  • اطمینان حاصل کنید که عملیات دفع سم یا سم زدایی مناسب انجام شده است.
  • بلا فاصله چشم های شخص آلوده را به آرامی شستشو دهید.
  • یمار را در وضعیت آرام نگه دارید و مراقب باشید که دمای بدن بیمار حفظ گردد.

بازار جهانی TEA

در جدید ترین مطالعه ای که توسط KD Market تحت عنوان بازار جهانی TEA  منتشر شده است ابزار منحصر بفردی در جهت ارزیابی بازار این ماده در اختیار عموم قرار می دهد. در این مقاله که جدیدا منتشر شده است، بیان می گردد که میزان رشد تقاضای TEA تا سال 2023 شاهد رشدی 5.3 درصدی باشد. از بازار های مطرح این ماده در سراسر جهان می توان به بازار کشور های آمریکای شمالی، اروپا، آسیا پاسفیک (به ویژه چین)، آمریکای لاتین، آفریقا و خاور میانه اشاره کرد. همچنین این مقاله اطلاعاتی را در صادرات و واردات این محصول در بازه های زمانی مختلف را در اختیار خواننده قرار می دهد.

جمع بندی

به طور کلی اتانول آمین ها در فرآیند شیرین کردن گاز، به عنوان روان کننده و شوینده، همچنین در صنایع دارویی و کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. تری اتانول آمین برای متعادل نمودن میزان PH در تهیه مواد آرایشی و بسیاری از محصولات مانند لوسیون پوست، ژل چشم، مرطوب کننده، شامپو و خمیر اصلاح کاربرد دارد. از جمله مصارف متداول TEA عامل کمپلکس ساز برای یون آلومینیوم در محلول ها است. همچنین تری اتانول آمین به عنوان یک افزودنی آلی به سیمان اضافه می شود. 

این ماده در گریدهای مختلفی به صورت تجاری تولید می­شود که بسته به کاربرد آن، درصدهای متفاوتی از دی اتانول آمین و آب یونیزه شده نیز در آن وجود دارد.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “تری اتانول آمین”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها