مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

کربنات پتاسیم

پودری (کربنات پتاسیم چین)

بسته بندی: کیسه 25 کیلویی

درصد خلوص: 99.5%

 

مایع (کربنات پتاسیم ایتالیا)

بسته بندی: بشکه 300 کیلویی

درصد خلوص: 50%

توضیحات

کربنات پتاسیم (Potassium Carbonate) با فرمول شیمیایی K2CO3 پودر سفید یا بی رنگی است که در آب حل می شود. این نمک در اتانول یا الکل ها قابل حل نیست ولی اگر در آب حل شود یک محلول قلیایی به دست می آید. پتاسیم کربنات خاصیت آبشوندگی دارد لذا معمولا مقداری رطوبت و ظاهری نمناک دارد. در دمای اتاق این ماده به شکل جامد وجود دارد. 

فروش کربنات پتاسیم

در این مقاله به شرح روش تولید و کاربرد این ماده می پردازیم و نکات ایمنی که لازم است حین کار با این ماده بدانید را بررسی می کنیم.

فروش کربنات پتاسیم

جهت خرید کربنات پتاسیم با کارشناسان ما در شرکت مبتکر اندیشان در ارتباط باشید. همکاران ما آماده پاسخ گویی و ثبت سفارش شما مشتریان گرامی و ارسال آن در کوتاهترین زمان ممکن می باشند.

مروری بر عنصر پتاسیم

potassium carbonate در آزمایشگاه های داروسازی به عنوان عامل جاذب رطوبت یا به عنوان منبع پتاسیم مورد استفاده قرار می گیرد. پتاسیم یک فلز قلیایی است که دارای عدد اتمی 19 و نماد شیمیایی k می باشد. رنگ عنصر پتاسیم نقره ای-سفید است و در مجاورت هوا به آسانی اکسید شده، با آب به شدت واکنش نشان داده و تولید گرما می کند. این ویژگی باعث شعله ور شدن هیدروژن و واکنش آن می گردد. به همین ترتیب فرایند حل شدن کربنات پتاسیم در آب نیز فرایندی گرما زا است. زمانیکه در آب حل می شود به اجزاء سازنده اش یعنی کاتیون پتاسیم (+k) و انیون کربنات (-CO23) تبدیل و محلول خاصیت قلیایی از خود نشان می دهد.

عنصر پتاسیم حدود 2.4% از وزن پوسته زمین را تشکیل می دهد و از نظر فراوانی هفتمین عنصر می باشد. به دست آوردن آن از کانی ها به دلیل خاصیت نامحلول و ماندگاری آن بسیار دشوار است. این عنصر هرگز به صورت آزاد در طبیعت یافت نمی شود.

تولید کربنات پتاسیم

امروزه potassium carbonate به صورت صنعتی از الکترولیز پتاسیم کلرید و واکنش هیدروکسید پتاسیم با دی اکسید کربن تولید می شود. هیدروکسید پتاسیم و دی اکسید کربن تنها مواد شیمیایی لازم برای تولید این ماده هستند. روش تهیه به این صورت است که ابتدا پتاسیم کلرید به هیدروکسید پتاسیم تبدیل می شود و سپس با استفاده از دی اکسید کربن محصول نهایی بدست می آید که اغلب این ماده برای تولید ترکیبات دیگری از پتاسیم مورد استفاده قرار می گیرد.

در مقادیر کم و برای اهداف آزمایشی می توان این ماده را از برخی مواد مانند شاخه درختان تولید کرد. در این روش شاخه ها درون یک ظرف ریخته شده و در حضور اکسیژن کافی سوزانده می شوند. خاکستر بدست آمده در آب حل شده و به مدت 24 ساعت به حال خود رها می گردد تا پتاسیم کربنات موجود کاملا در آب حل شود ( باقی مواد به صورت نامحلول باقی خواهند ماند). محلول از درون یک فیلتر عبور داده می شود تا ناخالصی ها از آن جدا شوند. محلول حاوی آب و پتاسیم کربنات در داخل یک ظرف به آرامی حرارت داده می شوند تا زمانی که کریستال ها شروع به تشکیل شدن کنند، عمل تبخیر را تا زمان رسیدن به خلوص مورد نظر می توان ادامه داد. 

توجه: ظرف استفاده شده برای تبخیر، پس از این آزمایش نباید دوباره در مصارف خانگی مورد استفاده قرار گیرد. 

کاربرد کربنات پتاسیم

تصفیه آب

این ترکیب شیمیایی جهت نرم سازی آب سخت استفاده می شود. این ماده از جمع‌ شدن کلسیم و منیزیم و در آب جلوگیری و رسوب این املاح در سیستم لوله کشی جلوگیری می کند.

کربنات پتاسیم در نرم کردن آب سخت

در فرایند تصفیه آب، کلسیم به کلسیم کربنات و منیزیم به منیزیم هیدروکسید تبدیل می شود که هیچ یک از این ترکیبات در آب انحلال پذیر نیستند و به راحتی از آن جدا می شوند. 

صنایع کشاورزی

کربنات پتاسیم به عنوان يكي از سه عنصر اصلی در کودهای کشاورزی استفاده می شود. این ماده می تواند در کودهای شیمیایی نقش بهبود دهنده رشد گیاهان و نگهداری آب را ایفا کند.

صنایع غذایی

بصورت پرک خوراکی و غذایی در تولید خوراک دام و طیور استفاده می شود.

پودر کربنات پتاسیم جهت تهیه تیزاب کاربرد دارد. از مخلوط کردن این محصول با روغن سبزه جهت خشک کردن انگور و تهیه کشمش و برای خشک کردن میوه های دیگر مانند سیب، آلو، هلو استفاده می شود.

مراحل تولید کشمش سبز به این صورت است که انگور را پس از برداشت از مزرعه خوب تمیز نموده و در محلول 1 لیتر روغن استرالیایی با 2.5 کیلوگرم potassium carbonate در 100 لیتر آب ( حدود 20 تا 30 ثانیه با توجه به نوع انگور ) فرو می‌برند و سپس آن را بر روی رشته‌های سیم مفتولی آویزان نموده تا خشک گردند .

کاربرد پودر کربنات پتاسیم در ساخت تیزاب

در گذشته نیز قبل از کشف پودر نانوایی از آن در پخت سریع انواع نان ها استفاده می گردید.

در کشور چین و آسیای شرقی در تولید ژله خاصی از این ماده استفاده می گردد. همینطور در کشور آلمان در تولید نان زنجبیلی از به عنوان عامل استفاده می گردد.

استفاده از این ماده به عنوان خشک کن ملایم نیز از جمله موارد مصرف این ماده به حساب می آید. البته در صورتی که ترکیباتی مانند کلرید کلسیم و سولفات منیزیم موجود نباشد. potassium carbonate برای ترکیبات اسیدی مناسب نیست ولی می توان به عنوان یک ماده خشک کن در فاز آلی که مقداری ناخالصی اسیدی دارد استفاده کرد. همچنین برای خشک کردن کتون ها الکل ها و آمین ها قبل از تقطیر استفاده می شود.

سایر کاربرد ها

در صنایع نساجی، تولید باروت، رنگ و جوهر های چاپی و صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی و نیز تولید مواد شیمیایی استفاده میشود.

از این ترکیب در گذشته به منظور تولید شیشه آلات و صابون استفاده میشد.

شرایط نگهداری

کربنات پتاسیم را نخورید، بخارات آن را استنشاق نکنید و هرگز به آن آب اضافه نکنید. در شرایط تهویه نامناسب، از تجهیزات تنفسی مناسب استفاده کنید. ماده را از مواد ناسازگار مانند عوامل اکسیدکننده، فلزات و اسیدها حفظ کنید. از لباس كار مناسب استفاده كنيد. ظروف نگهدارنده باید خشک و محکم و کاملا بسته باشد. ظروف نگهدارنده را در محیط خنک و دارای تهویه مناسب نگهداری کنید. دمای محیط باید بین 15 تا 25 درجه سانتی گراد باشد. 

اقدامات مربوط به کمک های اولیه  

کربنات پتاسیم منجر به تحریک شدید چشم، غشاهای مخاطی و آسیب به قرنیه می شود. همچنین بسته به مدت زمان تماس موجب سوزش، کاهش بینایی چشم و حتی آسیب به بافت می شود. در صورت تماس با چشم در صورت وجود لنز تماسی، بلافاصله آن را خارج کنید. سپس حداقل به مدت 15 دقیقه، چشم را با مقدار زیادی آب بشویید و به پزشک مراجعه کنید. مشخصات محصول را به همراه داشته باشید. 

این ماده منجر به تحریک شدید پوست می شود. در صورت تماس کربنات پتاسیم با پوست بلافاصله پوست را با مقادیر زیادی آب سرد بشویید. سپس از نرم کننده استفاده کنید. کفش و لباس های آلوده را دربیاورید. می توان از صابون های ضدعفونی کننده یا کرم های آنتی باکتریال استفاده شود. بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. مشخصات محصول را به همراه داشته باشید. کفش ها و لباس های آلوده باید حتما پیش از استفاده مجدد، با شوینده های مناسب شسته شود. 

این ترکیب شیمیایی موجب تحریک دستگاه تنفسی و غشای مخاطی و منجر به سرفه کردن، درد سینه و مشکل در تنفس می شود. در صورت استنشاق کربنات پتاسیم، فرد را به فضای آزاد منتقل کنید. در صورت لزوم، تنفس مصنوعی و ماسک اکسیژن استعمال کنید. بلافاصله به پزشک مراجعه و حتما مشخصات محصول را به همراه داشته باشید.  

بلع این ماده منجر به تحریک دستگاه گوارشی شامل تهوع، استفراغ، درد شکمی، تورم حنجره، تنفس تند و نیز سوزش لب، زبان، مخاط دهانی، معده یا مری می شود. همچنین منجر به آسیب سیستم قلبی عروقی، اختلال در سیستم گردش خون، دستگاه ادراری و اختلال در متابولیسم بدن می شود. در صورت بلعیدن کربنات پتاسیم، کمربند، کراوات یا یقه را شل کنید. فرد را مجبور به استفراغ نکنید و چیزی برای خوردن به او ندهید. بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

مراقبت های شخصی

  • پوست را از اين ماده حفظ كنيد. 
  • پس از کار پوست خود را بشویید. 
  • هنگام کار از خوردن و آشامیدن یا سیگار کشیدن اجتناب کنید. 
  • از دستکش و لباس مناسب استفاده کنید. محيط كار بايد مجهز به سيستم تهويه باشد. چنانچه ميزان گردوغبار، بخارات و حفاظت تنفسی ذرات در هوا زياد باشد از ماسک های مناسب استفاده كنيد.  
  • کربنات پتاسیم در صورت نشت این ماده از ابزاری مناسب برای انتقال مواد نشت کرده به نگهدارنده زباله استفاده کنید. سپس سطح آلوده را با توجه به شرایط محیط با آب و شوینده های مناسب بشویید.

اقدامات مربوط به کمک های اولیه

  • کربنات پتاسیم منجر به تحریک شدید چشم و غشاهای مخاطی آن می شود و به قرنیه آسیب می زند و ممکن است موجب نابینایی چشم شود. شدت آسیب بافت به مدت زمان تماس بستگی دارد. در صورت تماس با چشم در صورت وجود لنز تماسی، بلافاصله آن را خارج کنید. سپس حداقل به مدت 15 دقیقه، چشم را با مقدار زیادی آب بشویید و به پزشک مراجعه کنید. مشخصات محصول را به همراه داشته باشید.
  • این ماده منجر به تحریک شدید پوست می شود. در صورت تماس با پوست بلافاصله پوست را با مقادیر زیادی آب سرد بشویید و سپس از نرم کننده استفاده کنید. کفش و لباس های آلوده را در آورده و از صابون های ضدعفونی کننده یا کرم های آنتی باکتریال استفاده کنید.
  • در صورت بروز علایم حساسیت بلافاصله به پزشک مراجعه و مشخصات محصول را به همراه داشته باشید. کفش ها و لباس های آلوده باید حتما پیش از استفاده مجدد، با شوینده های مناسب شسته شود.
  • کربنات پتاسیم موجب تحریک دستگاه تنفسی و غشای مخاطی، سرفه، درد سینه و مشکل در تنفس می شود. در صورت استنشاق آن، فرد را به فضای آزاد منتقل کنید. در صورت لزوم، تنفس مصنوعی و ماسک اکسیژن استعمال کنید. بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. مشخصات محصول را به همراه داشته باشید.
  • کربنات پتاسیم منجر به تحریک دستگاه گوارشی شامل تهوع، استفراغ، درد شکمی، تورم حنجره، تنفس تند و نیز سوزش لب، زبان، مخاط دهانی، معده یا مری می شود. منجر به آسیب سیستم قلبی عروقی، اختلال در سیستم گردش خون، دستگاه ادراری و اختلال در متابولیسم بدن می شود. در صورت بلع کمربند یا کراوات یا یقه را شل کنید. فرد را مجبور به استفراغ نکنید و هیچ چیزی به او نخورانید و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

جمع بندی

همانطور که گفته شد کربنات پتاسیم K2CO3 به صورت پودر سفید یا کریستال جامد بی رنگ ظاهر می شود و طعم شور دارد. در صنایع غذایی، در آزمایشگاه های داروسازی و سایر صنایع ذکر شده به عنوان عنوان بافر، عامل خشک کننده و منبع پتاسیم استفاده شود. همچنین در کپسول های آتش نشانی، صابون سازی، شیشه سازی و نرم کردن آب کاربرد دارد. کربنات پتاسیم به منظور بهبود حاصلخیزی خاک تیمار گیاه نیز استفاده می شود.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کربنات پتاسیم”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها